Després d'una lectura interrompuda, he aconseguit acabar La mala dona. I si no hagués estat per l'agenda tan atapeïda que he tingut els darrers mesos, me 'l'hauria acabat abans, ja que és una novel•la ben travada i amb una història absorbent.
L’obra està basada en un fet real que va commocionar la Barcelona dels primers anys del segle XX,i el qual va ser protagonitzat per Enriqueta Martí, l’anomenada vampira del carrer Ponent. I en aquest sentit, un dels grans encerts de l’autor és la recreació de l'època: una Barcelona que fa poc ha entrat al segle XX i amb la sensació que respira corrupció, brutícia i inseguretat.
A tot això cal sumar una història inquietant: la desaparició de nens per un suposat "vampir" fa que dos inspectors de policia de l'època investiguin el cas fins a les darreres conseqüències.
Tot i la duresa de part de la història, La mala dona aprofita la trama per aprofundir en uns personatges que, en major o menor grau, són portadors de maldat, fet que sovint vol ser la justificació dels seus actes. I és que ningú esdevé perfecte en una societat encara desorientada i poc civilitzada, malgrat que les aparences indiquin el contrari. La mala dona esdevé, doncs, un viatge cap al costat fosc de la societat, com al Blue velvet de David Lynch, però a la catalana i encara més directe, més punyent i més proper.
Marc Pastor transmet la por, la inseguretat, la brutícia d'una societat que, com el personatge més temible de la novel•la -l'Enriqueta Martí- ha d’adaptar-se a les circumstàncies per sobreviure als temps convulsos.
I tot plegat s’explica des d’un plantejament narratiu molt valent, fet que queda ben palès amb el tractament del punt de vista -el millor de la novel•la al meu entendre-, ja que fa que la lectura no ens abandoni.
He de confessar que m’he sentit incòmode en alguns moments, no per les descripcions explícites amb contingut gore, sinó per la manera com s’hi expliquen les desaparicions. Però si un llibre ha de despertar sensacions, La mala dona les desperta i no les deixa dormir fins que s’acaba.
|