|
sinòpsis |
Estem a l'any 1830. L'era dels ferrocarrils ha començat i tu et trobes al capdavant d'una de les primeres companyies precursores del ferrocarril. Les ciutats aporten viatgers potencials, els camps collites, i les fàbriques productes acabats. Les utilitats potencials són immenses, però qui serà el primer en aprofitar-ho? La competència serà salvatge i només els millors ferrocarrils sobreviuran. Hauràs de triar les millors rutes i construir-hi vies. Hauràs de mobilitzar els teus trens i realitzar amb ells l'entrega dels productes. I mentre la xarxa de ferrocarrils s'estén per tot el país, hauràs d'invertir en locomotores millors que puguin entregar els productes més ràpidament i a més grans distàncies. |
resum de les normes |
OBJECTIU DEL JOC:
Es tracta de fer el major nombre de punts possibles. Per fer-ho cal construir les línies més profitoses, entregar les mercaderies més rentables i endeutar-se el menys possible amb el banc.
PREPARACIÓ:
Primer de tot avisar que el taulell és immens i és interessant que la gent tingui espai per col·locar les seves coses. En el taulell podem veure la meitat est d'Estats Units i les principals ciutats pintades de color o grises. Anem a col·locar els diferents elements:
>> A les ciutats de color, s'hi ha de col·locar tants cubs de mercaderies com indiqui el número que hi ha sota el nom de la ciutat. Aquests cubs, han d'estar a la bossa negra que ve amb el joc i barrejats.
>> A cada jugador se li donen les locomotores d'un color, que serviran per marcar les seves rutes. Una d'elles, serveix per marcar els punts de cada jugador en el marcador de puntuació.
>> Es col·loquen els marcadors de nova ciutat al costat del taulell.
>> Es col·loquen a un costat els marcadors de ciutat buida (depenent del número de jugadors pot variar el nombre.
>> Es col·loquen a un costat els certificats d'accions, que serviran per obtenir diners del banc.
>> Es col·loquen a un costat, els bitllets de 1000, 5000 i 10000$. Inicialment, els jugadors comencen sense diners. Tot el que necessiti el jugador ho ha de demanar en forma de certificats d'accions al banc.
>> Es col·loquen les cartes de locomotores (fins a 8 nivells) al costat del taulell. Tots els jugadors comencen amb una locomotora de nivell 1.
>> La locomotora de color negra es pot fer servir per marcar en quina de les tres rondes passem.
>> Es reparteix una carta de personatge a cada jugador. Aquestes cartes aporten certs privilegis durant i en acabat la partida si es compleix un determinat objectiu.
>> Es col·loquen les 3 cartes d'operació ferroviària marcades amb una S groga visibles a un cantó del taulell. La resta es barregen i se n'agafen el doble que el nombre de jugadors i també es destapen. Aquestes són les cartes disponibles.
>> El jugador més jove comença la subhasta per determinar el jugador inicial.
COM ES JUGA:
És un joc típic per torns on es poden fer unes determinades accions. Els torns i les accions van de la següent manera:
1-Subhasta del primer jugador: Començant per un valor de 1000$, es fa una subhasta per determinar qui és el primer jugador. Comença el jugador més jove (primer cop) o el guanyador de la subhasta anterior (següents torns). Si tothom passa, comença el jugador a l'esquerra del darrer primer jugador. La gent que passa ja no es pot tornar a incorporar a la subhasta. El guanyador, paga i comença. Si no pot pagar, demana diners al banc.
2-Jugades dels jugadors: Hi ha tres rondes seqüencials on els jugadors poden fer una de les següents accions:
>> Construir vies: fins a un màxim de 4 per ronda. Té diferents preus depenent de la superfície: herba (2000$), muntanya (4000$), travessar un riu (3000$) i travessar una línia fosca de muntanya (8000$). Sempre s'ha de construir en un sol enllaç durant la mateixa ronda. Al finalitzar les 3 rondes, si hi ha un enllaç que no s'ha acabat (no ha arribat a connectar dues ciutats) aquest s'elimina i es perd. Quan un jugador acaba un enllaç, hi posa una locomotora per marcar que és seu.
>> Urbanitzar: es pot crear una ciutat nova en una de grisa o en una amb un marcador de ciutat buida. Això costa 10000$ i fa aparèixer dos cubs de mercaderies a l'atzar.
>> Millorar la maquinària: les locomotores són les que permeten traslladar els cubs de colors fins a la ciutat de destí. Una locomotora per valor d'1, només pot enllaçar ciutats veïnes. Una de valor 2 pot enllaçar ciutats que tinguin una ciutat pel mig (i així successivament). Millorar la maquinària vol dir substituir la locomotora actual per la immediatament superior, pagant el preu. No es pot actualitzar dos nivells de cop.
>> Lliurar un contenidor de mercaderies: els cubs de mercaderies s'han de lliurar a una ciutat del mateix color que el cub. El primer enllaç que es fa servir per lliurar-lo ha de ser del propi jugador. El jugador ha de poder entregar el cub al seu destí (ha de tenir la locomotora adequada). Si l'entrega, el cub desapareix i es conten els hexàgons pels quals ha passat de cada un dels jugadors. Això es tradueix en punts a l'escala de puntuació. Només es pot lliurar un cub per torn.
>> Agafar una carta d'operació: aquestes cartes (veure les normes), ens permeten dur a terme accions durant la partida, immediatament o en un moment concret.
>> Construir un enllaç cap a l'Oest: Un cop algun jugador hagi construït un enllaç a la ciutat de Kansas City o Des Moines, aleshores podrà fer un enllaç a l'oest (amb l'hexàgon corresponent) i pagant 30000$. Això farà aparèixer en la ciutat en qüestió 4 cubs vermells. Cada un d'aquests cubs que sigui transportat fins a Chicago (vermella), farà aparèixer dos cubs a l'atzar a la ciutat de Chicago.
3. Ingressos i dividends: Al final de les 3 rondes, cada jugador cobrarà el valor indicat en l'escala de puntuacions. A més, haurà de pagar pels crèdits demanats (1000€ per cada acció que hagi emès). Si no té prous diners, els haurà de demanar al banc.
COM S'ACABA LA PARTIDA - PUNTUACIÓ:
Quan tots els marcadors de ciutat buida s'han col·locat sobre el taulell, s'acaba la ronda i la partida. Després de la fase d'ingressos i dividents, cada jugador es resta un punt de victòria per cada acció demanada al banc. Es mostren les cartes d'objectius i guanya senzillament el jugador amb més punts. En cas d'empat, el jugador amb més enllaços i si segueix el que té més diners.
CONSELLS:
>> No deixar que cap jugador s'apoderi de la meitat nord-est. Si ho fa, tindrà molta avantatge respecte els altres.
>> Fixar-se bé al principi amb la distribució de mercaderies i calcular on es poden lliurar amb facilitat.
>> No endeutar-se excessivament amb el banc. Cal demanar els diners justos. Començar fent camins curts i entregant, per llavors anar-se expandint i poder entregar mercaderies a més distància i fer més punts i per tan diners.
>> Lliurar primer aquelles mercaderies que poden estar en perill (altres jugadors les poden lliurar abans que tu).
>> Agafar-s'ho amb calma, ja que les partides poden durar molta estona. Planifiqueu les jugades amb antel·lació per no fer anar malament la resta de jugadors. |
fotos (8) |
|
enllaços |
No hi ha enllaços per a aquest joc. |
afegir un comentari |
|
els vostres comentaris (3 ) |
Autor/a del comentari: Xevi -
Data: 12/05/2008
Crec que Railroad Tycoon és un gran joc. I ho és en tots els sentits de la paraula, ja que cal tenir una taula monumental per fer-hi cabre el seu monumental taulell. És un joc maco a la vista i que a mida que va avançant la partida s'hi torna més. Crec que és per jugar-hi, com a mínim, quatre persones ja que si s'és menys, es cau en el perill de agafar-se una zona del taulell i no molestar-se. Com tot joc, també té el perill que com més persones hi juguin més feixuga es faci la partida. Per això, crec que és important que a mida que es va assimilant la mecànica, la gent vagi pensant les seves jugades amb antel·lació, per així poder fer una partida més dinàmica i àgil. És molt important ser molt austers amb els diners, perquè es pot entrar a una roda en la qual els diners obtinguts a cada ronda no són suficients per retornar els crèdits al final del torn. En aquest cas, ja no cal esforçar-s'hi més ja que estàs completament arruïnat. Penso que cal ser cautelós amb el que es demana i preveure estratègies a més llarg termini, per no endeutar-se excessivament amb projectes massa arriscats d'entrada. Ja hi haurà temps, cal agafar-s'ho amb calma. Finalment, sempre que hi he jugat ho he fet sense les cartes d'operacions. Cal dir que el joc ja està molt bé sense aquestes cartes, però quan portes unes quantes partides i domines la mecànica, trobes a faltar eines per resoldre situacions com que un jugador s'escapi en el marcador de puntuacions i ja no se'l pugui atrapar de cap manera. Com diu a les instruccions, aquestes cartes no són imprescindibles però donen profunditat al joc, que és el que et demana quan ja has adquirit certa experiència. Dir per acabar, que considero que no és un joc per a tots els públics, ja que les normes són moderadament extenses i complexes. Ara bé, si la gent s'hi atreveix, teniu espai i forces hores per davant, segur que us agradarà molt. I no puc acabar sense dir que és una llàstima que un joc tant car, porti una capsa amb tants pocs detalls (o sigui cap). A veure si per properes edicions el millores una mica... |
Autor/a del comentari: Xevi -
Data: 01/01/2008
El tema de la gran escapada té diferents angles des d'on mirar-se'l, perquè també podríem dir que no és culpa del joc que algú es pugui desmarcar descaradament sinó dels altres jugadors que li permeten. Aquests jocs estan molt estudiats, i més aquests com el Railroad Tycoon que han tingut bastant èxit. O sigui que la conclusió és que o som uns pèssims jugadors o encara no hem entès el joc del tot. |
Autor/a del comentari: Miki -
Data: 01/01/2008
L'únic defecte que li trobo a aquest joc (el comparteix amb molts altres) és el de la gran escapada. Si un jugador fot un esprint inicial molt fort és molt difícil atrapar-lo. El mateix passa a la inversa, si fas algunes cagades al principi, és molt difícil refer-se. També crec que després d'unes quantes partides les cartes d'operacions deuen ser una necessitat absoluta. |
|