xelu.net
 
acció (10)
animació (pel·lícules) (14)
animació (sèries) (7)
aventures (5)
comèdia (16)
drama (36)
fantasia (8)
ciència ficció (9)
:: 2012 (0 comentaris)
:: El caballero oscuro (2 comentaris)
:: El show de Truman (1 comentaris)
:: Hijos de los hombres (1 comentaris)
:: La Isla (1 comentaris)
:: Monstruoso (1 comentaris)
:: Soy Leyenda (2 comentaris)
:: The Man From Earth (2 comentaris)
:: Watchmen (1 comentaris)
intriga (3)
juvenil (16)
musical (3)
romàntica (5)
sèries (23)
terror (1)
thriller (7)
 
top 10 visites cinema i tv
:: Harry Potter i l'Ordre del (138686 visites)
:: Pequeño Manhattan (137118 visites)
:: El sueño de Cassandra (124691 visites)
:: Las crónicas de Narnia: E (122903 visites)
:: Battlestar Galactica (118175 visites)
:: Up (118152 visites)
:: El caballero oscuro (117920 visites)
:: Wall·e (117789 visites)
:: Criatura Perfecta (117756 visites)
:: Stardust (117626 visites)
 
BitWorks - Disseny web, allotjament web (hosting), disseny gràfic, programació, bases de dades i venda de material informàtic
 
PARTICIPA A XELU.NET
xelu.net >> àgora 2.0 >> cinema i tv (163 sèries o pel·lícules disponibles) >> El caballero oscuro
àgora 2.0: cuina | jocs | llibres | música | cinema i tv | teatre | materials | rutes | qui és qui?

El caballero oscuro
 
17/08/2008
Autor/a de l'aportació:
Josep Miquel Arroyo
Aquesta pel·lícula/sèrie ha rebut 117920 visites
 
El caballero oscuro
actors
sinòpsis
opinió
enllaços
Afegir comentari afegir comentari
els vostres comentaris (2 comentaris)
novetats visionables
enllaços patrocinats
TÍTOL ORIGINAL:
The Dark Knight
ANY:
2008
DIRECTOR:
Christopher Nolan
Separador
actors
Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Maggie Gylenhaal, Gary Oldman, Michael Caine, Morgan Freeman
sinòpsis
(Extreta de www.filmafinnity.com / Traduïda per l'autor)
Batman (Christian Bale) torna per continuar la seva guerra contra el crim. Amb l'ajuda del tinent Jim Gordon (Gary Oldman) i el fiscal del Distrito Harvey Dent (Aaron Eckhart), Batman es proposa com a objectiu destruir el crim organitzat de Gotham. La seva tasca demostra ser eficaç, pero aviat arribarà el caos, origen del qual és una nova ment criminal coneguda amb el nom de Joker (Heath Ledger).

opinió
Batman ha tornat. Tres anys després de renéixer de les seves cendres amb la fantàstica Batman begins, arriba la seva seqüela, El caballero oscuro, pel•lícula on torna a quedar ben pal•lès que Batman és un personatge que té molta “chicha”. I Christopher Nolan, director i artífex del renaixement del superheroi, l’ha aporofitada i ha preparat, al meu entendre, el plat cinematogràfic de l’any.

Si Batman begins era, a grans trets, una mena de tractat sobre la por i les seves conseqüències, El caballero oscuro ens mostra les maneres de com fer-li front en una societat desgastada i nihilista com la que presenta Nolan. Però anem per parts.

La pel•lícula comença no gaire temps després del final de Batman begins. Batman (Christian Bale) escampa el terror entre els delinqüents i atemoreix les bandes criminals organitzades de la ciutat. Batman, però, es mostra com un heroi incomprès per la societat que protegeix, fet que fa que el seu alter ego, Bruce Wayne, es plantegi “penjar els guants” de la seva lluita contra el crim. És en aquest moment just que salta a escena Harvey Dent (Aaron Eckhart) un prometedor advocat que s’ha proposat acabar amb la corrupció dels grups mafiosos que imperen a Gotham. La personalitat i integritat de Dent donen la resposta a Wayne/Batman, que projectarà en el fiscal la imatge de l’heroi que realment necessita la ciutat.

Però no ho tindran fàcil, ja que el Joker (Heath Ledger), criminal i terrorista sense escrúpols, s’unirà als delinqüents de la ciutat, oferint els seus serveis per matar Batman. La irrupció del Joker a Gotham provocarà el caos i determinarà la moral dels personatges, capgirant així les històries dels personatges principals. I és que El caballero oscuro té en el personatge del Joker la punta del llança de tota la trama. La seva personalitat destructora i cruenta influirà en els aconteixements de la pel•lícula com un virus, donant moments intensos i carregats d’un dramatisme que posarà a prova la moral del que podríem anomenar “triumvirat del bé”, format pel comissari Gordon (Gary Oldman), el fiscal Dent i Batman.

El Joker posarà sobre la taula que la por no s’ha d’amagar sota d’una màscara, sinó que hem de mostrar-nos tal i com som. Amb aquest plantejament, la tragèdia està servida, ja que apareixerà en Batman i, especialment, en el fiscal Dent, el parany de continuar íntegres davant la seva lluita contra el crim o travessar la línia i prendre’s la justícia per la seva mà. Tota aquesta voràgine de sentiments mostren un heroi cansat, malentès, confús i perdut. En definitiva, mostren un heroi humà. Però el guany del film no és aquest (com dèiem, això ja s’havia aconseguit a l’anterior cinta de Nolan). És la capacitat de posar en escena diferents perspectives, diferents opcions de fer front al dilema moral plantejat anteriorment, dotant als personatges d’identitat pròpia amb cada elecció que prenen.

D’aquesta manera trobem una pel•licula coral on tothom quedarà impregnat -per bé o per malament- d'aquest virus que és el Joker, fet que converteix El caballero oscuro en una pel•lícula sobre la por a travessar la línia que ens marca la moral de la societat que vivim, transformant-nos així en el que som en realitat.

Però, malgrat el que acabem d’explicar, El caballero oscuro no és cap “filosofada”. És, si em permeteu l’expressió, pur entreteniment intel•ligent. Amb aquest transfons tràgic, la pel•lícula queda emmarcada en un recital d’acció i de thriller sense precedents. Els duels dramàtics se succeeixen entre escenes trepidants i elements característics de la saga -incloses les dues altres joies imaginatives de Tim Burton i les inefables continuacions de Joel Schumacher- com són les armes que utilitza Batman, o els vehicles, com el batmovil i la batmoto, el nou i flamant gadget d’aquesta entrega.

Les interpretacions dels actors són espectaculars, amb un especial èmfasi en la del Joker. Heath Ledger, desaparegut recentment, reviu el nemesis per antonomàsia de Batman i li dóna una força impressionant. No busqueu comparacions amb el Joker kitch i burleta de Tim Burton, interpretat per Jack Nicholson. El Joker de El caballero oscuro és pervers i temiblement humà. De fet, podríem dir que la pel•lícula és el Joker en un alt percentatge.

Però això no significa que Christian Bale, Aaron Eckhart, Maggie Gylenhaal, interpretant l’advocada Rachel Dawes; Michael Caine, interpretant el majordom Alfred; o Morgan Freeman, interpretant Lucius Fox; desmereixin en el seu treball. Dir això seria injust per a una pel•lícula on tothom hi diu la seva i cadascú en rebrà les conseqüències de la seva resolució final.

Novament, Christopher Nolan ha enaltit una franquícia que passava per hores molt baixes. I gràcies a Batman begins i, sobretot, a El caballero oscuro, Nolan ha posat de manifest que és possible crear un blockbuster amb contingut. És possible crear un thriller apassionant amb un drama que amaga una tragèdia tan humana com eterna. I és aquesta la gran proesa de la pel•lícula: aquesta profunditat dramàtica de la història combinada amb el thriller la col•loca en el més alt, codejant-se amb els millors títols de Martin Scorsese o de la trilogia de El Padrino.

Perquè El caballero oscuro ensenya tota l’essència, tota la “chicha” d’un superheroi que està més que mai al nostre abast, el qual ha protagonitzat una de les millors pel•lícules del cinema més recent. Tasteu-lo i segur que en voldreu més.
enllaços

>> Pàgina de la pel·lícula en castellà

Afegir comentari afegir comentari
COMENTARI:
SIGNATURA:
EMAIL: (si vols rebre actualitzacions dels nous comentaris)
   
   
 
   
 
els vostres comentaris (2 comentaris)
Autor/a del comentari: Xevi - Data: 19/08/2008

Avui en Raül m'ha recordat per correu una cosa que gairebé havia oblidat i és el dia que vam assistir a l'estrena de Batman al cinema Vigatà de Vic després de setmanes d'espera, i com la cua de gent arribava a la cantonada del carrer Verdaguer amb la Plaça Major i de com el meu pare, que en aquells temps feia cine al Vigatà, ens va colar a davant de tothom i vam poder veure la pel·lícula des de la primera fila del galliner. Eren altres temps i les pel·lícules despertaven molta expectació entre la gent. Potser hi havien menys cines i s'estrenaven menys pel·lícules...
Autor/a del comentari: Raül T. - Data: 19/08/2008

Estic d'acord amb la majoria de coses que es diuen a la crítica, però que que val la pena afegir-hi detalls o punts de vista diferents.

D'entrada, crec que és una bona pel·li, però a anys llum del que s'està dient d'ella, com a obra mestra, pel·li de batman definitiva, etc.

Per jutjat aquesta pel·li de Batmana no podem passar per alt els precedents. Recordem-ho:

-Batman de Tim Burton. Algú ha oblidat l'impacte que va tenir la pel·li l'any, atenció, 1989? Gran pel·li, que en comptes de "Batman" s'hauria hagut de titular "Batman i el Joker", perquè Jack nicholson es menjava amb patates al peix bullit del Michael Keaton.

-Batman Returns de Tim Burton: una pel·li sense argument amb un disseny de producció espectacular. Costa tornar-la a veure sense passar ràpid troços, perquè ben bé no explica res.

-Els Batmans de Joel Schumacher. D'inefable res. Joel Schumacher és un bon director quan pot o vol (Tigerland, Línea Mortal i Jóvenes Ocultos, per exemple). Les seves pel·lis de Batman són un bodri descomunal, que volen ser un còmic (com la sèrie dels anys 60, que per cert també té pel·li pròpia) i acaben sent una mena d'espectacle entre les desfilades del dia de l'orgull gay i el Cirque du Soleil.

I el precedent autèntic:

"Batman Begins", una refrmulació del personatge, que ja tenia aquest enfoc realista i filosòfic de la segona. Té dos actes molt marcats. El primer és l'origen de l'heroi, i és el més que bo i rodó, perquè és aquí on reneix la franquícia de Batman. El segon és el conflicte amb el dolent de torn, i és el més prescindible. Era una bona pel·li amb un bon protagonista però sense antagonista.

I arribem a aquesta pel·li de Batman.

Com es diu a la crítica, aquesta segona part és unacontinuació directa, i va sobre com vèncer la por (perquè el que inspira en Batman, el que és en essència és això: la por personificada) però sobretot va d'un altre concepte: el mal. Com neix, es justifica, s'ecampa i es contagia el mal. I, esclar, el mal es personifica en el joker, que com s'ha dit em mil llocs és de bon troç el millor de la pel·li. I és el millor perquè és creïble, humà i fa por. Ja no és un "pallasso" boig com a la primera pel·li de Tim Burton. És un piscòpata, i per tant l'única missió que té és escampar el mal, el caos i l'anarquia, perquè és el que sap fer.

Així de simple.

Però, compte, perquè arriben els punts "foscos" per mi de la pel·li. El primer, que efectivament, és una pel·lícula coral, però això no vol dir que tots tinguin credibilitat, pes o entitat. En Harvey Dent i el tinent Gordon en tenen, i molta. De fet, són els motors de la història, juntament amb el Joker. En Lucius Fox i la Rachel Dawes, per contra, no tenen gaire entitat, i es queden a mig camí de tot el que apuntaven a la primera pel·li.

I en Batman? Arribem al rovell de l'ou: aquesta és una pel·li de Batman on en Batman pinta poc en bona part del metratge. La primera part, amb els xinos, robatoris i l'escena d'acció a Hong Kong podrien ser de "Misión Imposible" o succedanis, en Batman brilla per la seva absència, i el protagonisme cau en un Bruce Wayne una mica passat de rosca en el seu rol de playboy sense valors.

El pitjor del cas, és que aquests primer 40 minuts de pel·li són terriblement confosos. No acabes d'entendre de què carai va la història. De xinos i robatoris a bancs? Perquè per presentar el Joker, amb l'escena inicial del robatori i la seva entrada triomfal a la reunió de mafiosos ja n'hi ha prou. Durant la primera hora, el Joker, els xinos i en Harvey Dent porten la batuta de la pel·li, però continuen flotant a l'aire dues preguntes: i en Batman, què?

Dit d'una altra manera: si "batman begins" fallava amb l'antagonista, un dels punts dèbils de la segona és que en bona part del metratge (fins l'acte final) o falla dibuixant el protagonista o en té masses de potencials (gordon, dent, etc).

Però sobretot, el que em deixa més fred de tot plegat és respondre la gran pregunta: de què va la pel·li? És a dir, quina història ens explica?

Una suma d'escenes, per bones que siguin i per bons personatges que continguin no fan una narració. I "Batman el caballero oscuro" té un problema gravíssim de narració i ritme.



El tram final, els últims 40 minuts, per mi son el millor de la pel·lícula:a banda de ser impactatnt i potent. Perquè espectacular ja m'ho pressuposo. "Transformers" era espectacular, però no per això deixava de ser una pel·li pèssima, per exemple, i on s'arriba a una de les conclusions de la pel·li (i tranquils que no devetllo res): que al capdavall batman i joker són dues cares de la mateixa moneda, tots dos són "bojos" amb una identitat creada, i es necessiten i estan destinats de enfrontar-se, perquè són el que Gotham (o el món actual, per extensió) es mereix.

Curiosament, el mític còmic d'Alan Moore i Brian Bolland "La Broma Asesina" explicava exactament el mateix, arribava a la mateixa conclusiío i anava més al gra. Si voleu remetar la jugada, llegiu el volum recopilatori "El largo Halowwen" en què s'inspira la trama mafiosa i criminal amb el Joker, però infinitament més ben explicada.

Per tant, per mi dir que aquesta pel·li es codeja amb les gran pel·lis d'Scorsese o la trilogia de El padrino no té cap mena de sentit. Potser estem massa acostumats a veure basura al cine i aquesta pel·li és un oasi, però no crec que sigui la pel·li definitiva de Batman. Si es pogués fer una barreja de la primera part, i el final d'aquesta, llavors sí que estaríem davant d'una pel·li rodona i magistral.

Ara bé, insisteixo, comparat amb el 99% de les pel·lis que hem vist els últims anys, és una gran pel·lícula que no et fa maleir per haver pagat per veure-la.

Val la pena, doncs. Que ningú se la perdi.

Raül

i a més, dos detalls curiosos:


-per què en Batman té aquella veu tan estranya quan va de Batman? Ho dic perquè en la versió original l'efecte hi és, però sense ser tan exagerat com a la versió en castellà.....coses del doblatge?

-per què gotham en aquesta segona part és una ciutat com qualsevol altre? A la primera part, no només eren edificis, sinó que era una ciutat amb trens i construccions gòtiques (recordem que "gotham" vol dir gòtic). I a aquesta segona part només són gratacels com els de qualsevol ciutat americana. Perquè Gotham ha perdut la seva essència gòtica de cop i volta? Per fer-ho més realista?

novetats visionables
Los juegos del hambre
Los juegos del hambre
La saga Crepúsculo: Amanecer - Part 1
La saga Crepúsculo: Amanecer - Part 1
Harry Potter y las Reliquias de la Muerte II
Harry Potter y las Reliquias de la Muerte II
Lost in Translation
Lost in Translation
Beautiful Girls
Beautiful Girls
La red social
La red social
Harry Potter y las Reliquias de la Muerte: Parte I
Harry Potter y las Reliquias de la Muerte: Parte I
Shrek, felices para siempre (Shrek 4)
Shrek, felices para siempre (Shrek 4)
Perdona si te llamo amor
Perdona si te llamo amor
Eclipse
Eclipse
   
 
(c) 2007-2024 logo xelu.net | Última actualització: 19/03/2024 | Facebook | Instagram BitWorks

Creative Commons License
Aquesta web i tots els seus continguts
estan sota una llicència Creative Commons.